12 april 2011 - Klargörande


Denna blogg kommer innehålla mina bilder som alla är copyrightskyddade i mitt namn, samt inspiration från olika håll. Jag har bestämt mig för att göra 5 barnfotograferingar till pro bono (gratis) innan jag börjar ta betalt. Modellfotograferingar kommer jag göra enligt TFP som betyder time for print. Detta innebär att modell och makeupartist (mua) gör sitt jobb gratis, men erhåller bilderna en tid efter fotningen. Jag äger rättigheterna till bilderna. Jag tar alla möjliga uppdrag, som modellfotografering, husdjursfotografering, barnfotograferingar och porträtt. Dessutom tar jag retuscheringsuppdrag för den intresserade.
För att det inte ska bli några missuppfattningar vill jag vara tydlig med hur jag jobbar. Under en plåtning jobbar jag, mua och modell lika mycket. Efter fotograferingen börjar mitt extra jobb och det kan ta upp till sex timmar per bild (och jag erbjuder 10 bilder). Eftersom det är krävande vill jag gärna ha feedback av modell och mua under tiden, så jag kan förbättra mitt jobb. Alla fotografer har olika inställning till sitt jobb. Somliga tar tusentals bilder som modellen får direkt efter fotografering, andra är restriktiva och erbjuder bara ett fåtal. Jag ser mig själv inte bara som fotograf utan som konstnär. Retuscheringen efter fotograferingarna är en del av detta. Du kan se mitt arbete under processens gång, och jag lägger gärna upp orginalbilden i mindre storlek bredvid det färdiga verket. Detta gör jag eftersom jag vänder mig mot den perfektionshets som finns i samhället av idag. Unga tjejer och killar föreställer sig att modellerna ser ut som de gör i modemagasinen, efter sminkning och retuschering. Jag vill visa hur vackra människor är i grunden - en skönhet som jag kan förhöja genom retusch, men inte förändra.

1. Jag skriver alltid kontrakt. Innan man börjar en fotosession ska alla veta vad som gäller så det inte blir några missuppfattningar eller missnöje i efterhand.
2. I tfp fall ger jag modellen bilderna när dessa är färdigretuscherade och det kan ta upp till två månader. Det är jag som bestämmer vilka bilder jag kommer jobba med, men modellen har möjlighet att välja ut favoriter under pausen i fotograferingen. Jag lämnar aldrig ut oretuscherade bilder eftersom jag vill kunna stå för mitt jobb. Jag erbjuder minst tio bilder i hög upplösning och dessa får du se, först utlagda på bloggen och senare på en cd-skiva som skickas hem till dig. Många gånger kan det droppa in färdiga bilder långt senare, när jag fått ny inspiration. Detsamma gäller barnfotograferingar enligt tfp modellen.
3. Alla mina bilder ska vara märkta innan de läggs ut på facebook eller annat community. När det vid undantagsfall är så att jag utelämnat markeringen beror det på att jag inte vill förfula bilden, och då ska mitt namn samt länk till blogg finnas med om du kopierar bilderna.
4. Jag fotograferar inga modeller under 18 år utan målsmans tillåtelse. Jag skriver inte ut barnets namn om inte föräldern uttryckligen sagt att det är okej.
5. Vid de tillfällen då jag tar glamourbilder eller artnude väljer modell och fotograf tillsammans ut de bilder som de tycker är lämpliga för ändamålet.
Att jag är övertydlig beror på missförstånd som inträffat tidigare under mina fotograferingar, som jag vill undvika i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Vi talades vid inne på Shurgard tidigare idag. Dina bilder är riktigt snygga och jag modellar gärna! Vänligen, Jenny

2011-08-02 @ 19:17:58
Postat av: Elinleticia

Hej Jenny, eftersom du inte skrev ut din mailadress blir det svårt att kontakta dig. Eventuellt svänger vi förbi ditt jobb någon gång i veckan. Men skulle du se detta innan dess så hör gärna av dig.

2011-08-07 @ 20:08:51
URL: http://vidunderligheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0