13 april 2011 - PS

Retuschering handlar om att ta fram bildens inneboende glöd. Det kan ta timmar, och till och med dagar. Det bästa med photoshop är att man aldrig blir klar. En bild kan förändras tusen gånger och jag får utrymme att utvecklas. I denna bild på Kajsa har jag jobbat mycket med ljuset, samt softat upp både ansikte och bakgrund. Jag har dragit på med kontraster men försökt behålla det mjuka. Tranorna har jag frilagt så de ser ut att sväva kring Kajsas ansikte. Bilden är även tiltad för att horisonten ska bli rak. Detta efterarbete är en del i fotograferandet.

Givetvis hoppas jag på konstruktiv kritik. När man sitter i timmar och jobbar på en bild blir man lätt hemmablind. Man tycker att retuscheringen är för grov, för överdriven - men efter en tupplur och nytt perspektiv ser man allt med andra ögon. Hjälp mig att se med dina!

Kommentarer
Postat av: Jenzan

Det är inte lätt att ge kritik, mycket är en smaksak, tycker jag!

I denna bild tycker jag att hennes vänstra ögonfransar har försvunnit och att tranan därbrevid kunde plockats bort. Fö blev det bara bättre, hon är vacker, bilden i sig likaså.

2011-04-26 @ 08:53:56
Postat av: elinleticia

Toppen med feedback! Jag ska prova att ta bort tranan och kanske behålla lite mer ögonfransar. Tusen tack!

2011-04-26 @ 22:26:33
URL: http://vidunderligheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0